21 Nisan 2017 Cuma

Bimağdur - Bölüm 2

Selam kaynatasızlar ,
Geçen gün yazmış olduğum Bimağdur’un birinci bölümü biraz ses getirmiş olmalı ki , arayan soran iyice çoğaldı . Ben maksadımı aşmadığımı düşünüyorum ancak bazı arkadaşlarım konudan rahatsız olmuşlar , onlara da hak veriyorum . Sonuç olarak hala aynı firmanın ekmeğini yiyen arkadaşlarım söz konusu , benim sözüm meclisten içeri kimse kusura bakmasın kim ne halt yediyse bedelini er yada geç ödeyecek ! Bu yüzden bu yazının serisine devam etme kararı aldım ve bana ulaşıp anlatmak istedikleriniz olursa blog sayfamın iletişim bölümünden yada twitter adresimden benimle iletişime geçebilirsiniz.

Gelelim 2.bölümün ana konusuna ‘’nasıl oldu da işler bu safhaya geldi ?’’

Bahsi geçen şirket  2012’nin sonlarına doğru EW mağazalarını satın alarak atağa geçiyor metre kare bazında yaklaşık  üç katlık bir büyüme gerçekleştiriyordu. Neredeyse sudan ucuza mal olan bu satın alma b*m*ks’in  giremeyeceği  yada vakti zamanında giremediği bölge ,avm , plaza gibi yerlerde büyümesine bu sayede pazarda söz sahibi olmasına , diğer rakiplerle daha kolay baş etmesine vesile oluyordu. Birde işin ticari boyutu olarak şirket hisseleri bir gece de yapılan büyük bir devralmayla tavan yapıyor, yatırımcı zevkten dört köşe oluyordu, söz konusu şirket sermayesine güç katıyordu. SPK’nın şuan bile akıl sır erdiremediği 4.5 tl’den 2011 yılında ki halka arzdan sonra ilk defa borsa da hızla yükselen hisseler ilginç bir şekilde üç ayda eriyip gidecek ve hiç kimse bu düşüşe dur diyemeyecekti. 

Detayları bu linkte bulabilirsiniz HABERİ OKUMAK İÇİN TIKLA !

Söz konusu satın almanın daha büyük bir satışa imza atılmak için yapıldığını bir çoğunuz işitmişsinizdir. B*m*ks’i   Amerikan bir şirketin satın alacağı şehir efsanesi olarak kalsa da ilk başlarda herkese mantıklı gelmişti. Ta ki  söz konusu şirket  Fransızların batmış olan Türkiye ayağı  DRTY  mağazalarını satın alıncaya kadar.O süre zarfında neredeyse açılan tüm mağazaların da franchise oluşu işin bir diğer ilginç tarafı.Tabi insanın aklına da gelmiyor değil hani bu kadar büyük satın almalar yaparken nasıl olurda şirket her sene kar açıklayıp satın almalar başladıktan sonra büyük meblağlarda zarar açıklamaya başlıyor ve SPK ‘’hop birader noluyoruz’’ demiyordu ?  Yada buna nasıl izin veriyordu.

B*m*ks Halka arzdan 85 milyon lira gelir elde ederken SPK’nın başında  şirketin kurucularından V.A vardı. 2011 nisan ayında 270 milyon lira piyasa değeriyle yapılan halka arzdan patronun cebine yaklaşık 22.5 milyon lira giriyor 4,5 tl’den halka arz edilen hisseler bir daha o rakamları göremiyordu.2012-2013 yıllarında yapılan satın almalar ve açılan mağazalar şirketin pazarda büyüdüğünü gösterse de 2016 ocak ayında şirketin değeri  195 milyon liraya geriliyordu. Nasıl oluyordu da metrekare bazında yaklaşık üç kat büyüyen bir şirket bu kadar değer kaybedebiliyordu ?

Cevap aslında çok basit gözükse de durum bahsedilenden çok daha karmaşık.Ben borsacı değilim ancak durum tespiti yapmak içinde uzman olmaya gerek yok . Mağaza sayısını artırarak, ürün gamını artırarak yada mağaza satışlarını artırarak borsada kazanabileceğiniz rakamları kıçınızı yırtsanız kazanamazsınız. Açın mynette bahsi geçen tarihler ve 2016 arasında ki hisse fiyatlarına bakın . 4,5tl’den halka arz olan bir şirket şuan yatırımcının kanını emmiş vaziyette 0,69 seviyelerinde gezmekte.Sadece halka arzdan birkaç ay sonra satılan rakamın yarı fiyatına hisseleri geri alıp yani 85 milyon liranın yarısı kadar daha kar elde  ederken , mağazalardan elde edilen kar borsada ki rakamların yarısına bile yetişemiyordu. İşin biraz arka kısmını incelediğimiz de asıl mağdurların sadece bizler olmadığını çok net görebilmekteyiz.

Asıl sorumuzun cevabına gelecek olursak , işlerin bu safhaya gelmesinde en büyük etkenin borsa üzerinden dönen bir sermayeyle  asıl işi olan perakendeciliği unutup , bu işin ağa babalarının yaptığı gibi  yatırımcısını sömürmesi ve pazarı takip edemeyip  dolara endeksli olan teknoloji marketlerinde kar marjını iyi hesaplayamadan , hediye çeki , b*para  vs  ile müşteri çekerek her yıl açıklanan karın aslında büyük kısmının müşteriye hediye çekiyle borçlanmak olduğunu görüyoruz.

Ortada öyle büyük cirolar gözükse de her yıl müşterisine yaklaşık 40 milyon lira b*para,hediye çeki vererek borçlanan bir şirketten bahsediyoruz. Hal böyle olunca 2016’da 148.7 milyon tl zarar açıklanıyor ve bu zararı kara çevirecek ne ürün nede bu ürünleri satacak insan bulamıyorsunuz. 

Olaylara kişisel yaklaşmak istemem ancak bu durumların ana unsurları yani baş kahramanlarını üçüncü bölüme saklıyorum , bu varyemezlerin yediği haltları tek tek size anlatacağım şimdilik benden bu kadar.

Kalın sağlıcakla.

''Onca nimet varken kul hakkı yemeyin! ''


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder